Wkudk

Hvordan man kan forbedre dine evner som programmør

Uanset om du er dybt ind Java, C + +, Python eller PHP, er der altid plads til personlig vækst i kunst og videnskab i edb-programmering. Denne artikel vil give dig et par tips og teknikker til at hjælpe dig med at blive en bedre programmør.

Steps

Hvordan man kan forbedre dine evner som programmør. Første analysere problemet klart.
Hvordan man kan forbedre dine evner som programmør. Første analysere problemet klart.
  1. 1
    Første analysere problemet klart
  2. 2
    Næste skridt er at tænke sig om to gange, hvordan man løser dette problem
  3. 3
    Saml komplet krav. Tag dig tid til at skrive ned, hvad mål slutproduktet skal opnå, og hvem din brugerbase vil være. Tankens klarhed på dette stadium vil spare en masse tid ned på linjen.
  4. 4
    Skriv en grundig implementeringsplan (eller model).
    • For noget lille og selvstændig, kan dette være bare en grundlæggende flowchart eller en simpel ligning.
    • For større projekter, hjælper det til at bryde opgaven i moduler, og til at overveje følgende:
      • Hvilken opgave hvert modul skal foretage
      • Hvordan data bliver overført mellem modulerne
      • Hvordan dataene vil blive anvendt inden for hvert modul
    • Selvom indsamling og planlægning krav kan være trættende og meget mindre sjovt end dykning lige ind kodning, er det endnu mere besværligt at bruge timer debugging. Tag dig tid til at designe flowet og strukturen af ​​dit program korrekt op foran, og du kan endda spotte mere effektive måder at nå dine mål, før du skriver det første linje kode!
  5. 5
    Kommentar din kode liberalt. Hvis du tror, ​​at din kode muligvis forklaringen, kommentere det. Hver funktion bør indledes med 1-2 linier beskriver de argumenter, og hvad den returnerer. Kommentarer skal fortælle dig, hvorfor oftere end hvad. Husk at opdatere kommentarerne, når du opdaterer din kode!
  6. 6
    Brug konsistente navngivning for variabler. Det vil hjælpe dig med at holde styr på hver enkelt type variabel, og også hvad der variabel formål er. Det betyder mere at skrive end blot x = a + b * c, men det vil gøre din kode meget lettere at fejlsøge og vedligeholde. En populær konventionen er ungarsk notation, hvor variablen navn starter med dens type. For eksempel, for heltalsvariabler kan bruge intRowCounter, strings kan bruge strUserName. Det er ligegyldigt, hvad din navngivning er, men vær sikker på at det er i overensstemmelse, og at dine variabelnavne er beskrivende. (Se advarsler nedenfor).
  7. 7
    Organiser din kode. Brug visuelle strukturer til at angive kode struktur. For eksempel, led en kode blok, der sidder inden for en betinget (hvis ellers,...) eller en løkke (for, mens...) Prøv også at sætte mellemrum mellem et variabelnavn og en operatør, såsom addition, subtraktion, multiplikation, division, og selv lighedstegn (myVariable = 2 + 2). Samt at gøre koden mere visuelt elegant, det gør det meget lettere at se programmet flow på et øjeblik. (Se tips om indrykning nedenfor).
  8. 8
    Test alt. Start med at teste hvert modul på sin egen, ved hjælp af input og værdier, som du typisk ville forvente. Så prøv indgange, der er muligt, men mindre almindelige. Dette vil skylle ud eventuelle skjulte fejl. Der er en kunst at teste, og du vil gradvist opbygge dine færdigheder med praksis Skriv din test til at omfatte følgende tilfælde.:
    • Ekstremer: Zero og ud over det forventede maksimum for positive numeriske værdier, tom streng for tekstværdier, og null for hver parameter.
    • Meningsløse værdier. Selv hvis du ikke tror din slutbruger ville input volapyk, teste din software mod det alligevel.
    • Forkerte værdier. Bruge nul til en værdi, der vil blive anvendt i afsnit, eller et negativt tal, når positiv forventes, eller når en kvadratrod vil blive beregnet. Noget, der er ikke et tal, når indgangen type er en streng, og det vil blive fortolket for numerisk værdi.
  9. 9
    Øvelse, øvelse, øvelse. Programmering er ikke en stagnerende disciplin. Der er altid noget nyt at lære, og - måske endnu vigtigere - altid noget gammelt til genlære.
  10. 10
    Vær forberedt på forandringer. I et realistisk arbejdsmiljø. Krav ændrer Men den klarere du er i starten om de krav og klarere din implementering plan er i starten, jo mindre sandsynligt er det, at ændringer vil være resultatet af dårlig planlægning eller misforståelser.
    • Du kan tage en aktiv rolle i at forbedre klarheden af ​​processen ved at præsentere dit krav dokumentationen eller din implementeringsplan godt før du begynder at kode. Dette vil bidrage til at sikre, at hvad du planlægger at oprette er faktisk, hvad der er blevet bedt om.
    • Strukturere projektet som en række milepæle med en demo for hver blok, og styre processen én milepæl ad gangen. Jo færre ting, du skal tænke på på et givent tidspunkt, jo mere sandsynligt er det, at du vil tænke klart.
  11. 11
    Start enkle og arbejde hen imod kompleksitet. Ved programmering noget komplekst, det hjælper til at få de enklere byggesten på plads og fungerer korrekt først. For eksempel, lad os sige, at du vil oprette en udvikling figur på skærmen, der følger musen retning, og ændrer form afhængigt af mus hastighed.
    • Begynd ved at vise en firkant og få den til at følge musen, altså løse bevægelse sporing alene, først.
    • Dernæst skal størrelsen af ​​pladsen vedrører mus hastighed, altså løse speed-til-facon sporing på egen hånd.
    • Endelig skabe de faktiske figurer, du vil arbejde med og sætte de tre komponenter sammen.
    • Denne tilgang naturligt egner sig til modulære kode skriftligt, hvor hver komponent er i sin egen selvstændig blok. Dette er meget nyttigt for genbrug af kode (f.eks du bare ønsker at bruge musen sporing i et nyt projekt), og gør for meget lettere fejlfinding og vedligeholdelse.

Tips

  • Har kolleger programmører læse din kode. De kan godt vide noget, som du måske ikke har tænkt på før. Kender ikke nogen professionelle programmører? Find et online forum, der er dedikeret til din valgte programmeringssprog eller operativsystem og deltage i samtalen.
    • Hvis du gå denne vej, kan du læse og overholde forum etikette. Der er en masse af godhjertede eksperter er villige til at hjælpe, hvis du bliver bedt pænt.
    • Husk at være høflig, fordi du beder om en tjeneste. Må ikke blive frustreret, hvis du ikke forstår alt på én gang, og heller ikke forvente, at ønsker at gennemgå 10.000 linjer kode. Spørg i stedet, simple single-fokus spørgsmål og skrive bare de relevante 5-10 linjer relatere kode. Du er mest sandsynligt at få et positivt svar på den måde.
    • Før du begynder udstationering, gøre lidt forskning. Dit spørgsmål er næsten helt sikkert er blevet stødt, betragtes, og løses allerede.
  • Find en editor, der bruger farvekodede syntaksfremhævning. Det hjælper virkelig til at adskille kommentarer, nøgleord, tal, strygere, osv.
  • Brug et debugger værktøj i stedet for at placere udsagn i din kode til at vise output-variablerne. En debugger værktøj vil lade dig gå gennem din kode linje for linje, så du kan se, hvor det går galt.
  • Tutorial sites er en fremragende ressource som godt.
  • Ændre én ting ad gangen, når debugging og derefter teste dine rettelser inden vi går videre til næste punkt.
  • Tal med andre programmører. Folk kan ofte være en god ressource for information, især når du starter ud. Find ud af, om der er en gruppe af programmører, der mødes lokalt, og slutte sig til gruppen.
  • Start små, mål for ting, som du vil højst sandsynligt være i stand til at opnå, og arbejde dig op.
  • Kunder og chefer er ikke bekymret med, hvordan dit program virker nær så meget som de er med, hvor godt det fungerer. Tænk bundlinjen. Kunderne er intelligente, men optaget. De vil ikke ligeglad med, hvad slags datastrukturer du bruger, men de vil pleje, hvis det fremskynder ydeevne med 10%.
  • Dobbelttjek stavning og syntaks. Selv den mindste af fejl kan forårsage en stor del af stress.
  • Brug et IDE (Integrated Development Environment). En god IDE vil have et farvekodet editor bygget det med kode hints og kode færdiggørelse funktioner, der gør redigering hurtigere og mindre tilbøjelige til at stavefejl. Det vil normalt funktionen debugger, så godt.
  • Hold arkivkopier af dit tidligere arbejde. Det er ikke kun en god referencepunkt, det også kan have stumper af kode, som du kan genbruge senere.
  • Hold din kode visuelt elegant, ikke fordi det er smuk, men fordi det gør det lettere at læse. Dette er vigtigt, når du ønsker at foretage ændringer seks måneder ned linjen. Læs mere om.
  • Tag jævnligt sikkerhedskopier af din ansøgning kode på en anden harddisk eller en bærbar enhed, så du har en kopi, hvis din computer dør eller bliver utilgængelig. Hold mindst én kopi på et sikkert sted.
  • Efter hver større segment af arbejde, tage en pause, gøre noget uafhængige, så gennemgå, hvad du har skrevet med en frisk sind. Nytænke og omskrive det, hvilket gør det mere effektivt og elegant ved at bruge mindre kode.
  • Studere kildekoden til andre programmører er et glimrende middel til at forbedre dine egne færdigheder. Arbejd din vej gennem deres kode, skridt for skridt, der arbejder ud flow og hvad der sker med de variabler. Så prøv at skrive din egen kode til at gøre det samme (eller måske endda forbedre på det). Du vil hurtigt lære, hvorfor tingene skal skrives på en bestemt måde, og du vil også hente nogle nyttige tips om hvordan man skriver effektivt.
  • Brug version kontrol management. Værktøjer som CVS eller SVN gør det lettere at spore kodeændringer og bugs.
  • En god måde at både gemme dit arbejde ofte og holde fysisk adskilt backup er at bruge en versionering værktøj som git eller mercurial samt en gratis hosting service som github eller bitbucket.
  • Adskillelse (emballage) dit genanvendelige kode fra din applikationsspecifikke kode vil med tiden føre til en stor, fejltestet og genanvendelige bibliotek fuld af handy forsyningsvirksomheder. Dette vil hjælpe med at skrive mere kraftfulde og stabile applikationer på kortere tid.

Advarsler

  • Gem dit arbejde ofte som du går sammen, eller du risikerer at miste timevis af arbejde til en computer crash eller lock-up. Hvis du ignorerer denne advarsel nu, det er en lektion, vil du helt sikkert lære på den hårde måde!
  • Kopiering og indsætning andres kode er generelt en dårlig vane, men tager små portioner fra en open source program kan være en god og lærerig oplevelse. Bare ikke helt kopiere et program, og forsøge at tage æren for det. Må ikke kopiere koden fra et andet program, medmindre du har tilladelse eller licens tillader.
  • I trin 4 skal ungarsk notation (angiver en variabels type som et præfiks) skal bruges med forsigtighed. Det kan føre til inkonsekvens, når redigeret eller især hvis porteret til et andet sprog eller operativsystem. Det er for de fleste brug i sprog, der ikke kræver, at du på forhånd erklære typen af ​​en variabel.

Ting du behøver

  • Computer
  • IDE (Integrated Development Environment)
  • Opslagsværker eller web tutorials