Wkudk

Sådan syne læse musik

Sight læsning musik er en af ​​de vigtigste ting, du behøver at vide for at være nogen god til dit valg, kun slået af vigtigheden af ​​at lære, hvordan man rent faktisk at spille sig selv. Næsten hver audition, du nogensinde vil deltage i vil omfatte en eller anden form af syne læsning. Det meste af denne syne læsning, er dog ikke rigtig syn læsning i sin reneste form - ser på musikken for første gang, mens du spiller eller synger tonerne. (Musik kræver en ganske anderledes sæt af færdigheder ud over at være i stand til at bemærke læse). For langt de fleste af de nødvendige syn læsning, har du lov til at se på musik til en given mængde tid mellem 30 sekunder og ti minutter. Metoden til ordentlig syn læsning er ikke helt kompliceret, og forudsat du har tid til hvert trin, er en færdighed du kan mestre.

Steps

Sådan syne læse musik. Læs titlen på stykket.
Sådan syne læse musik. Læs titlen på stykket.
  1. 1
    Træk vejret. Nervøsitet skaber flest problemer i syne læsning. Det kan forårsage en revnet note, en overkill af vibrato, eller et forkert tempo - fejl, som du skal undgå for enhver pris. Slap af, tage dybe indåndinger, og begynde at se på musikken.
  2. 2
    Læs titlen på stykket. Dette lyder måske ikke som det vil hjælpe dig i rent faktisk at spille stykket, men det virkelig gør - trods alt, opsummerer titlen hele stykket ind i et par beskrivende ord. Hvis du ikke læser titlen, så du er ved at miste en vigtig fordel ind i stemningen af ​​stykket, og den følelse du skal sætte til at spille det. Forudsat at der er en given titel, bør du altid læse den, før man ser på musikken. Du kan også se på komponisten af ​​stykket, for at få en idé om den tidsramme, hvor stykket blev skrevet og stilen af ​​komponisten. Kendskab til den historiske periode af stykket kan hjælpe dig enormt, da det giver dig mulighed for at forudse fortegn og tricky dissonans.
  3. 3
    Kig på. Det meste af tiden, vil tempoet blive givet til dig på toppen af ​​stykket siden komponisten. Undertiden forudsat tempo vil være mere vage, såsom blot at sige "Slow" eller "Jazzy" og nogle gange vil det være langt mere præcise, som f.eks at sige "Moderat langsom med en svag optimistisk swing føler, kvartnode lig halvfjerds to ". Ligegyldigt hvad den givne tempo er, skal du prøve dit absolut bedste for at følge den. Nogle værelse er normalt gives for at gøre det langsommere eller fremskynde den at give den bedste følelse eller føler til det stykke, som du kan, men når du spiller eller synger den brik, skal du sørge for, at de mennesker, der lytter til du indser, at du gjorde i virkeligheden, se på tempo.
  4. 4
    Tjek taktart. Altid se på den taktart, uanset om det er din første gang at kigge på et stykke, eller din tusinde. Der er en enorm forskel mellem 6-8 tiden og fælles tid, og hvis man ikke ser på den tid signatur, og spille brik i fælles tid, kan folk, der lytter tror, ​​at du faktisk ikke ved hvordan man spiller i 6-8 tid.
  5. 5
    Tjek den toneart. Afspilning af forkert toneart vil gøre det stykke lyd dissonante og gøre det ud til, at du ikke kan læse en tonearten.
  6. 6
    Kig efter ændringer. Er der en ny toneart indført halvvejs gennem det stykke? Hvad tid? Er der en accelerando eller ritard? Vær særlig opmærksom på dem, og være sikker på at notere dem alle. Hvis du får lov til at beholde musikken, skal du understrege dem på musikken. Hvis du ikke er den eneste person, der vil være synet læse denne særlige kopi aldrig gøre mærker til det. Der kan være steder, hvor du bør få hurtigere eller langsommere, blødere eller højere for at passe den stil af stykket. Disse kan ikke mærkes i musikken. Tilføj disse små ændringer, så længe det passer den stil, fordi folk lytter vil indse, at du ved, hvornår du skal skifte lidt rundt på tingene for at gøre det stykke lyd pænere.
  7. 7
    Tjek de dynamik. Det er meget vigtigt at starte ud på et forte, hvis brik siger til, og ikke et klaver, fordi så stykke vil sikkert spørge dig at få mere støjsvage, og hvis du allerede er på klaver, så er der ikke meget længere at gå, indtil du nyresten 't endda hørbar længere. Omvendt hvis den brik beder dig om at starte på et klaver, ikke starte højere! Hvis brik beder om en bestemt dynamik, kan du være helt sikker på, at der er beregnet til at blive meget indlysende. Hvis der ikke er markering i starten, se fremad for at se, hvad der kommer til at ske senere, og beslutte baseret på der. Hvis der ikke er dynamik i hele stykket, så er det bedste chance er at starte mezzo-forte og få højere og blødere, når det skal.
  8. 8
    Kig over begyndelsen. Betale særligt opmærksom på de første par foranstaltninger af musikken - gå over dem mindst tre gange, før du fortsætter videre. En solid begyndelse er nøglen til at sikre, at musikken lyder rigtigt, og ofte vil åbningen linje gentage sig i hele det stykke, så det er afgørende at forstå det før flytning. Syng den første linje i dit hoved. Dette hjælper dig med at få den stil af musik, lettere, end hvis du bare læse musikken.
  9. 9
    Skimme over de lettere bits. Hvis du ved, du kan spille en rytme, bare glide over det. Hvis det er en rytme, du så tidligere i stykket, dog kan du ønsker at sammenligne de to. Det er en almindelig fejl at se to ens rytmer og spille dem det samme, da komponisten faktisk lavet en ændring i en af ​​noterne.
  10. 10
    Læs allersidste linje. Det er konklusionen af ​​stykket, og det er normalt helt anderledes fra resten af ​​stykket, eller det er med vilje hårdere end resten, med en sidste element tilføjes til stykket at gøre for en dramatisk finish. Begyndelsen og slutningen er afgørende - begyndelsen får musikken ud til en god start, og slutningen gør sikker på lytteren efterlades med en solid sidste indtryk.
  11. 11
    Læse begyndelsen igen. Efter at have kigget gennem hele stykket, har du et dusin rytmer i dit hoved, og sandsynligvis hundreder af toner, så den første ting du vil glemme, vil være det allerførste, du kiggede på - begyndelsen. Hvis du glemmer begyndelsen, så hurtigt, kan man spørge, hvorfor så kigge over det så meget i første omgang? Simpelthen sat, vil sidste kig over starten være et genopfriskningskursus slags - vil du bare brug for en påmindelse til at huske alt det arbejde du har lagt i at regne det ud i første omgang.
  12. 12
    Start med at spille. Hvis dit instrument er en, der har beg problemer, såsom Horn i F, være meget opmærksomme på din start delvis. Det er ikke ualmindeligt for uerfarne sight læsere at starte på en delvis over eller under den skriftlige én, og fortsætter videre i denne delvise, spiller forkerte noter for en del af eller alle stykket. Hvis du starter på den forkerte note, rette op på dette med det samme.
  13. 13
    Hvis du rodet op, holde gang! Må ikke helt stoppe eller blive afskrækket. Prøv at rette, hvad du gjorde forkert, næste gang det kommer op. Lær af dine fejl!
  14. 14
    lære, hvor hver tone er. vide, hvor hver tone er hjælper. kan du læse noderne uden at flytte øjnene fra musikken til instrumentet.

Tips

  • Holde tempoet lige er vigtigere end at få tonerne til højre - hvis du får et par notater forkerte (som du sandsynligvis ville gøre alligevel) mindst vil det lyde som et stykke musik.
  • Hvis du spiller en klarinet eller saxofon, tjekke din reed konstant før synet læsning. Pibende på noget tidspunkt er dårlig, men knirkende under synet læsning kan dræbe hvad der kan have været en temmelig anstændigt audition, selvom det ikke er din skyld.
  • De fleste musikere er perfektionister, når synet læsning, bør du være tilfreds med 85-90%. Der er ikke tid til rettelser eller stoppe!
  • Tag din tid! Må ikke føler at du er nødt til at haste til at være lige så hurtigt som nogle af dine kolleger klassekammerater! Læsning musik er meget vigtigt, især når du har planer om en musikkarriere foran dig. Hvis du skynder, vil det bare være sværere for dig at bevæge sig fremad, som du gerne vil.
  • Kig efter mønstre. Er brik gå arpeggios eller center omkring en note? Er der gentagne rytmer?
  • spillere, (især på orkester auditions), kontroller nøglen! Gennemførelse er en vigtig færdighed at have, og det ville være meget dårlig til at spille et stykke i tonearten F, når det formodes at være i tonearten C.
  • Praksis sight læsning alt, hvad du kan få dine hænder på. Mange musikforretninger sælge bøger til rådighed i en række problemer, der passer til dine behov. Disse er fremragende til at øve, som du kan arbejde gennem en side om dagen.
  • og være venlige og de ​​dommere og andre auditioners.
  • Tune, melodi, melodi! Selvom de fleste mennesker ikke kan fortælle mellem en i tune note og en lidt ud af melodi én, holde dit instrument i tune er vigtig. Dit instrument er designet til at producere sin bedste tone, når den er korrekt indstillet. Hvis du spiller med et ensemble er det især smertefuldt for lyttere, hvis du er ude af trit med de andre spillere.
  • Messing-afspillere, tomme din spytte ventiler før synet læsning, reed afspiller får spytte ud af din siv i forvejen.
  • Hvis du spiller en messing instrument, vil du ønsker at olien dine ventiler snart, men ikke umiddelbart, før synet læsning.
  • Øvelse gør mester! Hvis du praktiseret i mindst 30 minutter om dagen, og den sang ville være meget bedre, end hvis du gjorde slet ikke. Starte med dine skalaer og derefter flytte ind på de vigtigste brik. På den måde får du varmet op.
  • Fokus på at få rytmerne rette først. Der er en uendelig kombination af rytmer, men der er kun så mange noter.
  • Selvom mange instrumenter kun spille i én, så tjek den nøgle af musikken. Det er ikke helt umuligt, at den brik, du kigger på er i diskant og du læser det som om det var i bassen, eller er i bas, når du er vant til diskant.
  • Det anbefales, at du bruger et program som PrestoKeys (et lille spil der i høj grad fremskynder læringsprocessen at læse musik).