Wkudk

Hvordan til at vælge en guitar forstærker til rockmusik

Hvis du er i markedet for en guitarforstærker, men er bekendt med alle de små forskelle som rør versus solid state, EL34 versus 6L6 eller britiske lyd versus europæisk lyd, kan det være skræmmende. Og hvad dælen gør en "cremet tone" lyd ud? Det kan være nok til at gøre, du ønsker at afhente en ukulele og flytte til Hawaii! Før du gør det, tage et par minutter til at læse denne artikel. Vi taler om de ting, du ønsker at søge, de ting, du skal være opmærksom på, og fingerpeg dig ind på de ting, der er ikke vigtigt. Vi begynder med den bedste råd du kan få:

Steps

Hvordan til at vælge en guitar forstærker til rockmusik. Lavere watt rør forstærkere.
Hvordan til at vælge en guitar forstærker til rockmusik. Lavere watt rør forstærkere.

Første del: det grundlæggende

  1. 1
    Brug dine ører. Ja, det synes bemærkelsesværdigt ukompliceret og meget un-teknisk, og der er virkelig ingen akronymer at dække det. Men det er vigtigt at indse, at der fra starten, skal du lide lyden af forstærkeren gør i forhold til den stil af musik, du spiller.
    • En Marshall amp lyder helt fantastisk, hvis musikstil du spiller falder i til Van Halen, Cream, eller AC / DC lejren.
    • En Fender amp lyder også forbløffende, hvis du går efter mere af en Stevie Ray Vaughan, Jerry Garcia eller Dick Dale lyd.
    • Den bedste måde at afgøre, hvad en forstærker lyder som er at spille din guitar gennem det. Hvis du er mere af en nybegynder, ikke sikker på om dine koteletter, men ønsker en forstærker man kan "vokse ind" have nogen i butikken spille det for dig. Det kritiske spørgsmål her er, hvordan amp "a" lyder i forhold til amp "b", så gøre, hvad det tager at få en god sammenligning.
  2. 2
    Evaluer dine behov. Forstærkere er bedømt af watt end fysiske størrelse (selvom højt wattforbrug ampere har tendens til at være fysisk større).
    • Lavere watt rør forstærkere vil være tilbøjelige til at skabe harmonisk forvrængning ved lavere mængder, hvilket er at foretrække i praksis, atelier og mikrofonoptaget sceneoptræden.
    • Højere watt rør forstærkere vil forvride ved højere volumener-hvilket vil kræve mere kreative blanding af levende situationer.
    • Watt har en effekt på både den faktiske og opfattede lydstyrke. Generelt tager det 10 gange watt en forstærker til at fordoble den opfattede lydstyrke. For eksempel en 10-watt forstærker vil lyde halvt så højt som en 100-watt forstærker
    • Watt og omkostningerne ved en forstærker er sjældent forbundet, som 10 watt ampere kan være to, tre eller endda ti gange prisen på en 100 watt forstærker-afhængigt af kvaliteten af ​​de komponenter og design. En knock-off 100-watt solid-state amp er billig at producere i forhold til et boutique 5-watt rørforstærker.
  3. 3
    Forstå hvad definerer en amp samlede tone. Lydkvaliteten oplevet fra en forstærker kan bestemmes af mange ting, herunder (men ikke begrænset til):
    • af preamp brugte rør
    • udgangrørene rør bruges
    • træ materiale, der anvendes til højtaler
    • typen af ​​højttalerkegler
    • modstanden af ​​højttalerne
    • den anvendte guitar
    • de anvendte kabler
    • de anvendte effekter
    • pickupper i guitaren
    • og endda fingre spilleren.
  4. 4
    Lær kategorier. Der er to hovedkategorier af guitarforstærkere konfigurationer: combo og hoved / skab.
    • Combo (kombination) ampere kombinere forstærker elektronik med en eller flere højttalere i et stykke pakke. Disse er generelt mindre, da kombinere en stærk hoved og et par store højttalere kan hurtigt skubbe en forstærker i "vægtløfter" kategorien.
    • Hoved / skab arrangementer løse vægt problem ved at adskille højtalerkabinettet (førerhuse) fra hoved-eller forstærker-kabinet. Hoveder kan være fritstående enheder, der generelt sidder på toppen af ​​førerhuse, eller de kan være rack-monterede enheder, som er fantastisk til touring og mere komplekse guitar signal kæder.

Del to: rør og solid state forstærkere

  1. 1
    Sammenlign rør versus solid state. Der er store forskelle mellem de to stilarter forstærkning. Rørforstærkere bruger vakuumrør i både præ-forstærkning og power forstærkningstrin, mens solid state forstærkere bruger transistorer for alle faser. Dette kan, og normalt gør resulterer i markant forskellige toner.
    • Solid-state forstærkere er kendt for at levere lyse, rene, præcise lyde. De reagerer hurtigt på dit spil, og er langt mere robust end rørforstærkere: tænk på forskellen mellem en pære (tube) og en LED (solid state). Smid dem begge på gulvet, og du vil blive øse op en af ​​dem med en støv pan! Også med de teknologiske fremskridt, er mange solid state forstærkere fyldt med en bred vifte af modellerede amp lyde, hvilket giver dig en masse alsidighed.
    • Solid-state forstærkere fra en given producent har en tendens til at lyde ens, hvilket kan være en fordel, når du har brug for en pålidelig, gentagelig tone. De er også især lettere både i vægt, og på pengepung end deres rør brødre.
    • Denne alsidighed og robusthed kommer på bekostning af varme tone. Mens dette er en helt subjektiv vurdering, der er nogle forskelle, der tegner til dette: når skubbet ind forvrængning, en solid-state amp s bølgeform viser en hårdt klippet kant og harmoniske, der forbliver stærk gennem rækken af ​​hørelsen. Til sammenligning, skubbede en rørforstærker til forvrængning har en blød klipning kant, og harmonik, der falder fra godt inden for grænserne af hørelse, hvilket giver rørforstærkere deres berømte varme.
    • Tube (ventil) ampere har en vis umålelige "noget" til dem, der gør dem til det mest populære form for amp. Lyden af ​​en rørforstærker er blevet beskrevet som "tyk", "cremet", "fedt" og "rige"-adjektiver, der ville pakke på pounds, hvis ampere var mad!
    • Rørforstærkere kan variere lidt i tonen fra amp til amp, og helt sikkert gøre fra spiller til spiller. For nogle spillere, er deres forstærker den, der, sammenholdt med deres guitar, definerer deres lyd.
    • Tube forvrængning er blødere, og for de fleste, skubbede mere behagelig for øret, og når hårdt, tilføjer nogle komprimering til den dynamik, der tilføjer til sonic rigdom, at kun rør kan levere.
    • Rørforstærkere kan være langt mere kraftfuld end solid state forstærkere. En 20-watt rørforstærker kan nemt lyde som højt eller højere end en 100-watt solid state amp.
  2. 2
    Ulemperne ved rørforstærkere er generelt mere praktisk end sonic. En rørforstærker-især en stor en-kan være meget tunge: en stor negativ, hvis du jævnligt trække dit grej op 3 flyvninger på trapper!
    • Rørforstærkere er også dyrere, både i starten, og når det kommer til vedligeholdelse. En solid state amp blot "er." Medmindre du har en massiv strømstød, vil din solid state amp lyder ens, år efter år. Men vakuumrør-lignende pærer-tiden slidt og skal udskiftes. Rør ikke frygtelig dyrt, men det vil være en årlig udgift (afhængigt af hvor meget du bruger det).
    • Rørforstærkere sjældent har emulering-type effekter. Du får brug for stomp bokse til den slags ting. Dog er tremolo og foråret rumklang ofte indarbejdet i amp designs.
  3. 3
    Pas på typen-casting. Mens det er godt at kende fordele og ulemper ved begge typer af ampere, er det ikke altid tilfældet, at "rør godt, solid state bad." Undersøgelser har vist, at når der spilles uden forvrængning, rørforstærkere og solid state forstærkere er næsten umulig at skelne.

Del tre: combo forstærkere

  1. 1
    Gennemgå muligheder for combo forstærkere. Her er nogle almindelige konfigurationer til combo amps:
    • Micro ampere: 1 til 10 watt. Disse er små, ultrabærbare amps, som er nyttige for praksis på farten (eller når andre forsøger at sove). De behøver ikke pakke nok volumen, der skal anvendes i de fleste "jam" situationer (hvor du skal høres i mixet med andre musikere). Som regel har tendens deres lyd kvalitet til at være fattige (i forhold til større ampere) på grund af lav udgangseffekt og lavere kvalitet kredsløb og er ikke tilstrækkelige til professionelle forestillinger. The Marshall MS-2 er et eksempel på en super-bærbare (1 watt) micro amp, som har fået gode anmeldelser for en solid-state amp af denne størrelse.
    • Praksis ampere: 10 til 30 watt. Praksis amps er også egnet til soveværelse / stue miljø, selvom højest af dem kan bruges til små koncerter (forestillinger), især hvis en mikrofon bruges til at sende dem via stedets PA-system. Populær praksis rørforstærkere, der lyder så god eller bedre end mange større ampere omfatter, Fender Champ, Epiphone Valve Junior og Fender Blues Jr. Som hovedregel er de bedste amps i denne serie funktion 20 til 30 watt med mindst en 10 tommer højttaler.
    • Full-size 1x12 combos: Med 50 eller flere watt og mindst én 12 tommer højttaler, tilbyder 1x12 amp den mindste pakke, som anses for egnet til små gigs uden at bruge en mikrofon. For højere ende modeller, som dem der produceres af Mesa Engineering, er lydkvaliteten af ​​grundigt professionel kaliber.
    • 2x12 combos ligner 1x12 combos, men de tilføjer en anden 12 tommer højttaler. Den 2x12 design er betydeligt tungere og fylder mere end 1x12, men det er stadig en favorit valg af arbejdsmetoder musikere til forestillinger på små og mellemstore spillesteder. Tilføjelsen af ​​en anden taler tillader visse stereo effekter, og to højttalere blot flytte mere luft end én (tillader mere "tilstedeværelse" i din lyd). En favorit i denne kategori er Roland Jazz Chorus, som har en signatur lyd, stereo, en ren lyd, og indbyggede effekter.
  2. 2
    Bemærk vel: små combo amps foretrækkes ofte i studiet indstillinger. For eksempel, hvis du gerne vil vide, hvad en lille 5 watt Fender Champ lyder i studiet lytte til Eric Claptons guitar på Layla!

Fjerde del: hoveder, førerhuse, og stakke

  1. 1
    Gennemgå indstillingerne for hoveder, førerhuse, og stakke. Mens combo forstærkere er stor for en alt-i-én løsning, en masse spillere gerne tilpasse deres lyd. De min kærlighed lyden af ​​en Marshall cab (højttalerkabinettets), men kun når drevet af en Mesa Engineering hoved. Andre kan ikke være, at specielt om førerhuse, men ønsker at være i stand til at have flere af dem for en kraftig mur af lyd, der strækker sig hen over scenen.
  2. 2
    Lær lingo. Et hoved er en forstærker uden højttalere. Et kabinet (førerhus) er en stand-alone højttalerkabinet, som kan forbindes til et hoved. En stak er et hoved og et sæt af frysere sluttet sammen, klar til brug.
    • Stakke er generelt foretrækkes for koncerterne snarere end praksis, selv om der er ingen regel mod at have en enorm stak i din stue-hvis din familie tillader det. Fair advarsel: i de fleste tilfælde, vil de ikke! Stakke er fysisk voluminøse, meget tung, og sønderlemmende højt. Disse er de redskaber af musikere, der enten spiller store steder.
  3. 3
    Sætte det sammen. Hoveder er alle omtrent samme størrelse fysisk, men de kommer i mange forskellige wattager. Små hoveder pack 18 til 50 watt, mens fuld-power hoveder er generelt 100 watt eller mere. Der er også super hoveder, kan prale med en tinnitus-fremkaldende 200-400 watt.
    • For forestillinger på små til mellemstore spillesteder, er et lille hoved mere end nok. De mindre hoveder er ofte forbundet til et enkelt 4x12 kabinet (som indeholder fire 12 tommer højttalere, som navnet antyder). Denne type setup er kendt som en "halv stack", og det er en favorit af arbejder musikere.
    • Før du køber en halv stack, i tankerne holde de er for store og alt for højt for de fleste barer eller spillesteder med en lille scene (de fleste af koncerterne, du faktisk spiller), de ikke passer ind i ethvert køretøj mindre end en varevogn eller pickup, vil dine bandmedlemmer ikke hjælpe dig trække det op på scenen, og en halv stack vil forårsage varige høreskader, hvis du ikke bruger ørepropper. Den halve stak byder på masser af volumen, og tilstedeværelsen af ​​fire højttalere. Brug hoveder (forstærker), at de professionelle bruger.
    • En fuld stack er drømmen for mange en guitarist (men vil blive ildeset af din lydmand og alle på scenen med dig). Dette er generelt træk mindst en 100-watt hoved forbundet til to 4x12 kabinetter. Skabene er stablet lodret (oven på den anden), giver opsætningen dens karakteristiske navn.
    • En fuld stack er så høj som en voksen mand, hvilket giver en ganske imponerende syn. Lyden er lige så imponerende. En fuld stack er for stor for alle, men de allerstørste spillesteder, og selv da din lydmand vil mic'ing dig, så du aldrig rent faktisk har en anvendelse for en fuld stack. De fleste arbejdende pros vil benytte to halve stakke i stereo i stedet for at bringe en hel stak på vejen.
    • Guitarister som virkelig sadistisk (i en sonisk forstand), såsom nogle tungmetaller spillere, løber kan en af ​​200-400 watt super hoveder gennem en hel stak. Med enhver fuld stack (og især de "hot rod" opsætninger), vil du kræve høreværn, hvis du ønsker at spille på højere volumen uden at opretholde potentielt alvorlig øre skader.
    • De fleste live shows, du ser, der bruger fuld stakke gør det som en scene trick. Typisk kun én Kabinettet har højttalere i det, og resten er op dér ​​for showet. Mötley Crüe bruges til at lave falske højttalerkappe frames ud af sort klæde og 2x4s til at gøre det til at ligne den fase var fuld af amp stakke!
  4. 4
    Følg de professionelle. De fleste professionelle øjeblikket bruger 2x12 eller halv stakke, fordi lyden er lettere at kontrollere. Hvis du virkelig ønsker en fuld stack, med alle midler få en, men du vil næsten aldrig komme til at bruge det, medmindre du laver et stadion tour. De er bare for store til at være praktisk.

Del fem: rack-monterede produkter

  1. 1
    Rack det op. Mange musikere bruger tandstænger, normalt en forstærket metalkasse med aftagelige paneler på forsiden og bagsiden. Den forreste side af racket, når den er åben, har to lodrette rækker af gevindskårne skruehuller på siderne, der 19 inches fra hinanden: rack mount standard.
    • Ligesom et head-and-cab setup, adskiller en rack-monteret guitarforstærker rig forstærkersektionerne og højttalerkabinetter. Men rack-monterede hoveder kan opdeles i to kategorier: Den preamp og effektforstærker. Både hoveder og combos have disse komponenter så godt, men rack-enheder gør det praktisk at behandle dem som særskilte poster.
    • De fleste større forstærker fabrikanter, herunder Marshall, Carvin, Mesa-Boogie og Peavey gør rack amp rigge.
  2. 2
    Den preamp. Dette er den indledende forstærkning etape: i sin grundlæggende form, øger en preamp det signal, så det effektivt kan drive power amp scenen. Højere-end preamps vil indeholde forskellige tone-forme funktioner, herunder udligning, variable rør konfigurationer og meget mere.
  3. 3
    Den effekt forstærker. Det er forbundet til preamp, tager signalet preamp formet, og giver det alvorligt, højttaler-drivkraft. Ligesom hoveder er effektforstærkere fås i forskellige størrelser, fra et minimum på 50 watt til monster 400W effektforstærkere.
    • Som mange effektforstærkere, som du ønsker, kan være tilsluttet i en daisy chain, eller til forskellige pre-amp udgange til at øge styrken i signalet, samt eventuelt blande tonale påvirkninger af to forskellige forstærkere.
  4. 4
    Ulemper ved rack rigge. Som du sikkert kan fortælle, stativer er ofte meget komplicerede rigge. En novice guitarist kan finde dem forvirrende. De er også tungere og fylder mere end hoveder - og tilføje på at bulk og heft af rack selv. Da du nødt til at købe flere produkter og tilbehør, kan prisen for en ny rack rig være (men er ikke altid) højere end for et hoved.
  5. 5
    Få fordel. Et rack kan du mikse og matche produkterne fra forskellige producenter og finde en tone, der er udpræget dit! Ud over den preamp og effektforstærker, er der en masse gode produkter, der kan monteres direkte på samme rack med din forstærker-reverb, forsinkelser, MKS og andre soniske lækkerier.
    • Racks har ofte caster hjul, hvilket gør dem meget let at rulle rundt, og have et rack kan også forenkle opsætning: dine komponenter er altid klar til at sætte ind på, så snart du hjul dit rack på scenen og magt det op.
    • Endelig stativer er ualmindelige, og vil tiltrække sig opmærksomhed. Folk vil blive imponeret, hvis du hjul et rack rig i øvelse eller ydeevne, men pas-de vil forvente, at du skal være en erfaren guitarist, eller i det mindste være i stand til effektivt at bruge din rack. Må ikke bringe dit rack nogen steder, medmindre du ved hvordan man får dem pre-amps og processorer til at gøre præcis, hvad du vil have dem til at gøre. Fagfolk økse mestre som Robert Fripp, The Edge, og Kurt Cobain har favoriseret rack rigge.

Sjette Del: vælge den rigtige lyd

  1. 1
    Forstå hvordan forskellige typer af forstærkere passer til forskellige stilarter af musik. For det meste, er ampere ikke "one size fits all". Selv om der er alle mulige ampere, kan de inddeles i to brede kategorier: ". High gain" "vintage", og
  2. 2
    Få den rigtige amp til jobbet. Hver stil af rock har karakteristiske forstærkere. Her er nogle generelle retningslinjer:
    • Vintage ampere producere de klassiske lyde fra tidlige forstærkere. For jazz, blues eller blues-rock guitarist, er vintage lyd stadig almindeligt anset for den mest hensigtsmæssige for den stil. Vintage amps kan være egentlige antikviteter, eller de kan være moderne ampere, som kopierer lyden af ​​antikke ampere. Lyden af ​​Fender, Vox, Marshall og lignende forstærkere fra 50'erne, 60'erne og begyndelsen af ​​70'erne, er grundlaget for vintage tone. Når du tænker "vintage", du tror Hendrix, Led Zeppelin, Eric Clapton, Deep Purple, osv. Disse er de lyde, der startede det hele.
    • High-gain forstærkere producere en lyd med forvrængning end vintage forstærkere. Selv om der er en vis debat om udviklingen af ​​high-gain forstærkere, tror mange, at en stor del af deres historie skylder Eddie Van Halen. Van Halen faktisk vidste meget lidt om elektronik (han har indrømmet, at er grunden til sin guitar var så mærkeligt samlet), og kun fik sit high gain tone ved maxing alle knapper på hans amp, derefter bragt volumen under kontrol med en variac, der bragt ned amp spænding. Med sin skelsættende "Eruption" solo i 1977, introducerede Van Halen det brusende, ansigt-smeltende lyden af ​​en forstærker skubbet ind fuldstændig magt rør mætning. Amp beslutningstagere forsøger at efterlignet at lyden ved lavere volumener derefter begyndte at tilføje ekstra gevinst etaper til preamps deres amp designs, at give mulighed for højere gevinst tone kontrollerede mængder. Som heavy metal udviklede sig, så gjorde behovet for højere gevinst forstærkere. For hård rock og heavy metal musik fra begyndelsen af ​​80'erne og videre, er vintage amps overskygget af deres moderne high-gain modstykker.
    • Hvis du ønsker at spille jazz, blues, blues-rock (i stil med Led Zeppelin), eller meget tidligt heavy metal (i stil med Black Sabbath), kan en lavere gain rørforstærker være din bedste valg. Hvis du ønsker at spille hård rock, 80'er metal og sønderdele guitar (i stil med de utallige 80'erne "guitar helte"), vil du sandsynligvis ønsker at gå med en high-gain-model. Bemærk, at mange nyere forstærkere kan levere både high-gain og vintage lyde, selv om nogle purister mener, at de eneste vintage amps værd at spille er de faktiske antikke forstærkere selv. "
    • Amp modeling teknologi (som tillader en amp til at simulere lyden af ​​mange forskellige amps) er en relativ ny udvikling, som har både fans og kritikere-selv for de fleste mennesker, lyd de bemærkelsesværdigt godt. Modeling amps kan være meget nyttigt, selv hvis du er en puristiske, slår intet gå i med en reel Fender Twin Reverb, en gammel Marshall "Plexi" hoved, eller noget lignende.

Tips

  • Hvis du køber en rørforstærker, så prøv ikke at misbruge det fysisk. Generelt er transistor (solid-state) enheder designet til at tage masser af straf, men rørforstærkere er langt mere sart. Hvis din helt nye (meget dyre) Soldano rør hoved falder ned ad en trappe, er du sandsynligvis i dybe problemer, mens det samme sker med en solid-state combo sandsynligvis vil resultere i noget mere end et øjebliks panik og nogle griner ( efter den kendsgerning). Hvis du undrer dig over, hvorfor en sådan advarsel er nødvendig, har du sandsynligvis ikke har brugt meget tid sammen med rockmusikere.
  • For de fleste guitarister, vil en 30 watt amp være mere end nok til soveværelset, praksis og små koncerter.
  • Hvis du køber en transistor amp, passe på ikke at overdrive det for meget. Må ikke være bange for at slå den gevinst op til 10, men vær forsigtig, når du placerer booster effekter før amp, da du kan brænde ud en transistor. Hvis du køber en rørforstærker, forstærke signalet før forstærkeren så meget som du ønsker, fordi rørene typisk kan håndtere latterlige beløb af overdrive.
  • Medmindre du spiller rå black metal, er det generelt bedre at købe en mindre amp med god tone, end det er at købe en stor kraftig amp der lyder teatralsk. Du vil aldrig fortryde at have en dejlig tone, men du vil altid fortryde dårlig tone. Nogle musikbutikker kan forsøge at sælge begyndere en højlydt amp med masser af effekter, men ikke falder for det. Brug dine ører og vælge en forstærker, hvis tone du absolut elsker, og ikke del med dine penge, indtil du opdager, at amp.
  • Altid prøve før du køber. De fleste musikbutikker vil være glade for at imødekomme dig, og hvis de ikke er, chancerne er en anden butik i nærheden af ​​dig, vil lagerføre det samme element. Læse anmeldelser er intetsteds nær så god som at prøve amp ud selv. Bring din guitar til butikken, og dit eget kabel, og spørge, om du kan afprøve nogle forstærkere. De fleste butikker bør give dig. Hvis ikke, antage at det er ikke det værd, og gå nogle hvor andet.
  • Hvis du har brug for en amp, der kan gøre "alt," overveje at købe en af ​​de nye modeller amps med indbyggede effekter. De bedste af disse forstærkere kan gengive lyden af ​​mange andre enheder med acceptabel nøjagtighed, og du har øjeblikkelig adgang til fuld effekt kæde, herunder forsinkelse, Chorus, Flanger, rumklang, etc. Line 6, Crate og Roland (blandt andre selskaber) gøre nogle gode effekter combos.
  • Når shopping for en forstærker, bør prisen ikke være din eneste overvejelse. Nogle billigere forstærkerne beundringsværdig lyd, mens du kan finde nogle dyre amps uegnede til dine behov. At dømme kvalitet, læs bruger anmeldelser på forskellige guitar hjemmesider.

Advarsler

  • Må ikke nogensinde spille gennem et rør hovedet medmindre det er sat ind i en højttaler, uden en højttaler belastning, vil du skade din forstærker.
  • Vær opmærksom på at sælgere af udstyr, såsom Musiker ven, offentliggøre, hvad synes at være anmeldelser, men bliver betalt advertorials designet til at øge produktsalg. Må din forskning og træffe en informeret beslutning.
  • At købe en stor combo eller (især) en stak med det formål jammer i din stue på alle timer kan føre til skilsmisse. Så vil tilbringe 1500€ på en forstærker uden at spørge din ægtefælle.
  • Hold lydstyrken nede samtidig med at øve derhjemme. Hovedtelefoner kan være en god idé. Tilsvarende, hvis du planlægger at installere en enorm Marshall stack i din garage til prøver, sørg for at det er en fritliggende garage. Mrs Smith ønsker ikke at have Black Sabbath er "War Pigs" raslende vinduer og bankede billeder fra væggene, mens hun er underholdende hendes lørdag bridge klub.
  • Hvis du spiller meget højt og anvende kontinuerlig forvrængning, være sikker på din højttaler eller højttalere er designet til at håndtere det.