Wkudk

Sådan at læse musik

Skriftlig musik er et sprog, der er udviklet i tusinder af år, og selv den musik vi læste i dag har eksisteret i over 300 år. Musik notation er en repræsentation af lyd med symboler, fra grundlæggende notationer for tonehøjde, varighed og timing, til mere avancerede beskrivelser af udtryk, klangfarve, og endda specielle effekter. Denne artikel vil introducere dig til det grundlæggende i læsning musik, vise dig nogle mere avancerede metoder og foreslå nogle måder at få mere viden om emnet.

Steps

Sådan at læse musik. Get real håndtag på personale.
Sådan at læse musik. Get real håndtag på personale.

Det grundlæggende

  1. 1
    Get real håndtag på personale. Før du er i stand til at komme ned til at lære musik, er du nødt til at få styr på den musik, som stort set al musik er behov for læring: personale. Det er den mest grundlæggende og enkle af alle musikalske symboler, og grundlaget for alt, hvad der er at følge.
    • Personalet er et arrangement af fem parallelle linjer, og afstanden mellem dem. Begge linjer og rum er nummereret som reference, og er altid regnes fra laveste til højeste:
  2. 2
    Start med den G-nøgle. En af de første ting, du vil støde på, når du læser musik er den nøgle. Dette skilt er legenden, der fortæller dig ca hvad spænder dit instrument vil spille i. Alle instrumenter og stemmer i de højere intervaller bruger G-nøgle som deres basis, og til dette intro til læsning musik, vil vi primært fokusere på denne nøgle for vores eksempler.
    • The Treble, eller G-nøgle, er afledt af en ornamental latinsk bogstav G. Når noter indsættes til personalet i G-nøgle, vil de have følgende værdier:
    • De fem linjer, nedefra, repræsenterer de følgende noter: EGBD F.
    • De fire rum, nedefra og op, udgør disse noter: FAC E.
    • Det kan synes som en masse at huske, men hvis du bruger aliaser-eller word tidskoder-der kan hjælpe dig med at huske dem. For linjer, gør hvert god dreng Fin er standard, og for de rum, ja, de stave "FACE". Det burde være nemt nok!
  3. 3
    Forstå basnøgle. Den basnøgle, også kendt som F-nøgle, der bruges til instrumenter i de lavere registre, herunder den venstre hånd af klaver, bas guitar, basuner, etc.
    • Navnet "F nøgle" stammer fra sin oprindelse som den gotiske bogstavet F, samt de to prikker over og under "F" linje på personale. Personalet i basnøgle repræsenterer forskellige toner end for den G-nøgle.
    • De fem linjer, bund til top, udgør disse noter: GBDFA (Good Boys Må ikke fjolle rundt).
    • De fire rum, bund til top, udgør disse noter: ACEG (Alle Køer spiser græs)
  4. 4
    Lær de dele af en note. Individuelle note symboler er en kombination af op til tre grundlæggende elementer: nodehovedet, stilken og flag.
    • Noten hoved. Dette er en oval form, der er enten åbent (hvid) eller lukket (sort). I sin mest basale, fortæller den performer hvad note til at spille på deres instrument.
    • Stilken. Dette er den tynde lodrette linje, der er fastgjort til nodehovedet. Når stænglen peger opad, det slutter på højre side af noten hovedet. Når stænglen peger nedad, det slutter nodehovedet til venstre. Retningen af ​​stænglen har ingen effekt på noten, men det gør notation lettere at læse og mindre rodet.
    • Den generelle regel om stamceller retning er, at på eller over midterlinien af ​​personalet, punkt stilken ned, og når noten er under midten af ​​personalet, at stamceller peger opad.
    • Flaget. Dette er den buede slagtilfælde, der er fastgjort til enden af ​​stilken. Uanset om stilken er sluttet til højre eller venstre for nodehovedet er flaget altid tegnet til højre for stilken, og aldrig til venstre.
    • Tilsammen noten, stængel og flag eller flag viser musikeren tidsværdien for enhver given note, som målt i slag eller brøkdele af beats. Når du lytter til musik, og du trykke din fod i takt til musikken, du erkender, at beat.

Meter og tid

  1. 1
    Lær om timing, eller måleren. Meter kan generelt opfattes som den puls, hjertebanken af ​​musikken. Du føler det instinktivt, når du lytter til at danse eller pop musik.
    • I noder er rytmen udtrykt ved noget beslægtet med en brøk. Som enhver brøkdel, er der en tæller og en nævner. Tælleren, skrevet i de to øverste pladser af personalet, fortæller dig, hvor mange beats, der er i én foranstaltning. Nævneren fortæller dig nodeværdi, der modtager et beat (som puls, som du trykker din tå til). Det ser sådan ud:
    • Ved at ændre tælleren, ændrer vi antallet af slag i en takt. En anden meget almindelig taktart er 3/4. Hvis du tænker på en vals og sin stadige 1-2-3 1-2-3 beat, der er 3/4 tid. Det er noteret på denne måde:

Rhythm

  1. 1
    Kom i rillen. Svarende til måleren og tid, rytme handler om accenter og hvordan musikken føles. Men hvor måler blot fortæller dig, hvor mange beats, rytme er, hvordan disse beats er brugt. Prøv dette: Tryk fingeren på dit skrivebord, og tælle 1-2-3-4 1-2-3-4, støt. Ikke meget interessant, er det? Nu prøv dette: på beats 1 og 3, skal du trykke højere og på beats 2 og 4, blødere tryk. Det har fået en anden føler, at det! Nu kan du prøve det modsatte: at trykke højt på 2 og 4, og blød på beats. 1 og 3. Tjek Regina Spektor er Forlad mig ikke. Du kan tydeligt høre rytmen: den roligere bastone sker på taktslag 1 og slog 3 og en højlydt klappe og lilletromme sker på beats. 2 og 4. Du vil begynde at få en fornemmelse af, hvordan musikken er organiseret. Det er hvad vi kalder rytme!
  2. 2
    Forestil dig at gå. Hver fodtrin vil lige et slag. De er repræsenteret musikalsk ved kvart noter, fordi der i en stor del af vestlig musik (dvs. musik i den vestlige verden, ikke kun musik af Hank Williams!), Der er fire af disse beats for enhver foranstaltning. Musikalsk vil rytmen af ​​din walking se sådan ud:
    • Hvert trin er en fjerdedel note. Du kan tælle, at off, som du går: "1, 2, 3, 4-1, 2, 3, 4"
    • Hvis du skulle bremse dit tempo ned til det halve hastighed, så du kun tog et skridt hver to beats på 1, og om 3., der ville blive noteret med halve noter (et halvt foranstaltning).
    • Hvis du bremset dit tempo endnu længere ned, så du kun tog et skridt hver fire beats, den 1., ville du skrive, at som helhed note-eller et notat hver foranstaltning.
  3. 3
    Tempoet op! Nok af denne langsommere. Som du har bemærket, da vi bremset noterne ned, begyndte vi at tage væk bidder af noten. Først tog vi væk solid note, så vi fjernede stilken. Lad os nu se på at fremskynde tingene op. At gøre det, vi kommer til at tilføje ting til noten.
    • Gå tilbage til vores walking tempo og billede, i dit sind (tappe foden til rytmen kan hjælpe). Nu forestille sig, at din bus netop har trukket op til stoppet, og du er om en blok væk. Hvad gør du? Du kører! Og som du løber, du prøver og afmærke buschaufføren.
    • At gøre notater hurtigere i musik, tilføjer vi et flag. Hvert flag skærer den tidsmæssige værdi af noten i halve. For eksempel er en ottendedelsnode 1/2 værdien af ​​et kvartal notat, og et 16. notat er 1/2 værdien af ​​en ottende note. Med hensyn til at gå, vi går fra en gåtur (node) til en løbetur (8. note)-dobbelt så hurtigt som en tur til en sprint (16. note)-dobbelt så hurtigt som en løbetur. Tænke i hvert kvartal notat er et trin, som du går, skal du trykke sammen med dette eksempel:
  4. 4
    Beam me up! Som du kan se med det ovennævnte eksempel kan tingene begynder at få lidt forvirrende, når der er en flok af noter på siden som. Dine øjne begynder at krydse, og du mister overblikket over, hvor du var. At gruppere noter i mindre pakker, der giver mening visuelt, bruger vi strålede.
    • Beaming blot erstatter de individuelle notesflag med tykke linjer trukket mellem note stilke. Disse er grupperet logisk, og mens mere komplekse musik kræver mere komplekse straalende regler, for vores formål, vi vil generelt stråle i grupper af kvartalet noter. Sammenlign nedenstående eksempel med ovenstående eksempel. Prøv at trykke rytmen igen, og se, hvor meget klarere strålede gør notation:
  5. 5
    Lær værdien af bånd og prikker. Når et flag vil skære værdien af ​​en note i halve, prikken har en lignende-men modsat-funktion. Med få undtagelser, der ikke kommer i spil her, er prikken altid placeret til højre for nodehovedet. Når du ser en punkteret note, er dette notat øges med halvdelen af ​​længden af ​​den oprindelige værdi.
    • For eksempel vil en prik placeret efter en halv note lig med den halve note plus en fjerdedel note. En prik placeret efter en fjerdedel note vil være lig med en fjerdedel note plus en ottende note.
    • Bånd er lig dots de udvider værdien af ​​den oprindelige note. En uafgjort er simpelthen to notater knyttet sammen med en buet linje mellem note hoveder. I modsætning til prikker, som er abstrakte og baseret udelukkende på værdien af ​​den oprindelige note, er bånd eksplicit: noten øges i længden med nøjagtigt, så længe den anden nodeværdi.
    • En af grundene til du ville bruge en uafgjort versus en prik er, for eksempel, når en note varighed ikke ville passe musikalsk ind i rummet af en foranstaltning. I så fald skal du blot tilføje sidesten varighed ind i det næste foranstaltning som en note, og binde de to sammen.
    • Bemærk, at slips er trukket fra nodehovedet at bemærke hoved, generelt i den modsatte retning som stilken.
  6. 6
    Tag en pause. Nogle siger musik er blot en række notater, og de er halvt korrekte. Musik er serie af notater og afstanden mellem dem. Disse rum kaldes hviler, og selv i stilhed, kan de virkelig føje bevægelse og liv til musikken. Lad os tage et kig på, hvordan de er noteret.
    • Ligesom noter, har de specifikke symboler for bestemte varigheder. En hel note resten er et rektangel faldende fra 4. linje, og en halv note resten er et rektangel hviler på 3. linje. Kvartalet note resten er en bølget linje, og resten af ​​de hviler er en vinklet bar med det samme antal af flag som deres tilsvarende nodeværdi. Disse flag altid feje til venstre.

Melody

  1. 1
    Vi har nu det grundlæggende ned: personale, de dele af en note, og den grundlæggende noter i varigheder af noder og pauser. Sørg for at du forstår ovenstående og så lad os dykke ned i det sjove: læsning musik!
  2. 2
    Lær C skalaen. C skalaen er den grundlæggende målestok vi bruger i vestlig musik. Når du har at låst ind i dine hjerneceller, vil resten følge naturligt.
    • Først vil vi vise dig, hvad det ligner, så vil vi vise dig, hvordan at gøre følelse af det, og begynder at læse musik! Her er hvad det ser ud på personalet:
    • Hvis du vil tage et kig på den første tone, den lave C, vil du se, at det rent faktisk går under personalets linjer. Når det sker, kan vi blot tilføje et personale linje for dette notat kun-dermed den lille linje gennem nodehovedet. Jo lavere noten, jo flere medarbejdere linjer vi tilføjer. Men vi behøver ikke at bekymre sig om det nu.
    • C skala består af otte noter. Det er hvad der svarer til de hvide tangenter på klaveret:
    • Du kan eller ikke et klaver handy (hvis ikke prøve en virtuel klaver ), men på dette punkt er det vigtigt for dig at begynde at få en idé om ikke bare, hvad musik ser ud, men hvad det lyder som, også.
  3. 3
    Lære lidt bladsang-eller "Solfege". Det kan lyde skræmmende, men chancerne er, du allerede kender det: det er den fancy måde at sige "gør, re, mi."
    • Ved at lære at synge de noter, du ser, vil du begynde at udvikle de færdigheder af syne læsning-en færdighed, der kan tage et helt liv at perfekt, men vil være nyttigt lige fra starten. Lad os tage et kig på, at C skalaen igen, med Solfege skalaen tilføjet:
    • Chancerne er, du kender Rogers og Hammerstein sangen "Do-Re-Mi" fra The Sound of Music. Hvis du kan synge "do re mi"-skalaen, gør det nu, mens du ser på noterne. Hvis du har brug for et genopfriskningskursus, kan du høre sangen på Youtube.
    • Her er en lidt mere avanceret version, gå op og ned i C-skalaen ved hjælp af Solfege noter:
    • Øv synger Solfege-del II et par gange, indtil det bliver bekendt. De første par gange, læse meget langsomt, så du kan se på hver tone, som du synger den. De næste par gange, erstatte "do re me" for C, D, E. Målet er at synge den faktiske noter.
    • Husk vores nodeværdier fra før: den høje C ved udgangen af ​​den første linie, og den lave C ved udgangen af ​​den anden linie er halvnoder, mens resten af ​​noterne er kvart noter. Hvis du forestille dig selv gå, igen, er der en note for hvert trin. De halve noter tage to skridt.
  4. 4
    Tillykke, du nu læser musik!

Sharps, lejligheder, naturals og nøgler

  1. 1
    Tage det næste skridt. Indtil videre har vi dækket de meget grundlæggende i rytme og melodi, og du skal have de grundlæggende færdigheder, der er nødvendige at du nu forstår, hvad alle disse prikker og kruseduller repræsenterer. Mens dette kan få dig gennem grundlæggende Flutophone klasse, er der stadig et par flere ting, du ønsker at vide. Chief blandt disse er tonearter.
    • Du har måske set klid og lejligheder i musik: en skarp ligner en hash tag (♯) og fladskærms ligner en lavere sag B (♭). De er placeret til venstre for en Nodehovedet, og viser, at noten til følge spilles et halvt trin højere (for en skarp), eller et halvt trin lavere (for en flad). C skalaen, som vi har lært, omfatter de hvide tangenter på klaveret. Den klid og lejligheder er de sorte taster. Da C-dur har ingen skarpe eller lejligheder, Det er skrevet på denne måde:
  2. 2
    Hele toner og halvtoner. I vestlig musik, er noter enten en hel tone eller en halv tone fra hinanden. Hvis man ser på C notat på klaver keyboard, vil du se, at der er en sort nøgle mellem den og den næste tone op, er D. Den musikalske afstand mellem C og D kaldes en hel tone. Afstanden mellem C og den sorte nøgle kaldes en halvtone. Nu kan du spekulerer på, hvad det sorte tangent hedder. Svaret er, "det afhænger af."
    • En god tommelfingerregel er, hvis du går op ad skalaen, dette notat er den skarpe version af begyndelsen note. Når man bevæger sig ned ad skalaen, ville dette notat være den flade udgave af begyndelsen note. Så hvis du flytter fra C til D med den sorte nøgle, ville det være skrevet med en skarp, som dette:
    • I dette tilfælde er den sorte notat skrevet som C #. Når man bevæger sig ned ad skalaen, fra D til C, og bruger den sorte note som en forbipasserende tone mellem dem, er den sorte nøgle skrevet sådan her:
    • Konventioner som det gør musikken lidt lettere at læse. Hvis du skulle skrive disse tre notater går op, og brugte en D ♭ stedet for en C #, ville notation se sådan ud:
    • Bemærk, at der er et nyt tegn-det naturlige. Når du ser et naturligt tegn (♮), der betyder, at tonen er spillet uden skarpe eller flad. I dette eksempel er det andet og tredje noter både D's: den første en D ♭, og så den anden D, da det går op en halvtone fra den første D, skal have noten "korrigerede" for at vise den rigtige tone. Jo mere klid og lejligheder spredt omkring en plade af musik, skal mere en musiker tage før score kan afspilles.
  3. 3
    Forståelse tonearter. Indtil videre har vi kigget på C-dur skala: otte noter alle de hvide tangenter, der begynder på C. Men du kan starte en skala på nogen note. Hvis du bare spille alle de hvide tangenter, men vil du ikke være at spille en større skala, men noget, der hedder en "modal skala", som er uden for rammerne af denne artikel.
    • Udgangsforbindelsen note eller tonic, er også navnet på nøglen. Du har måske hørt nogen sige "Det er i tonearten C." Det betyder, at den grundlæggende skala starter på C, og inkluderer noter CDEFGAB C. noter i en større målestok har en meget specifik i forhold til hinanden. Tag et kig på dette tastatur:
    • Bemærk, at mellem de fleste noter, der er en hel skridt. Men der er kun en halv trin (halvtone) mellem E og F, samt mellem B og C. Enhver større skala har dette samme forhold: hel-hel-halv-hel-hel-hel-halvdel. Hvis du starter din skala på G, for eksempel, kunne det være skrevet på denne måde:
    • Meddelelse F # nær toppen. For at opretholde det rette forhold, F skal hæves en halv tone, så det er et halvt trin fra G, ikke en hel trin. Det er let nok at læse af sig selv, men hvad nu hvis du startede en større skala i C #? Det ville se sådan ud:
    • Nu begynder det at blive kompliceret! For at skære ned forvirring og lave musik lettere at læse, blev tonearter oprettet. Hvert større målestok har et bestemt sæt af skarpe genstande eller lejligheder, og de er vist i begyndelsen af ​​musikken. Ser igen på tonearten G, bemærker vi, der har en skarp-F #. I stedet for at sætte det skarpe ud for F på personalet, bevæger vi det hele vejen til venstre, og det er bare ud fra dette punkt på, at hver F du ser, bliver spillet som en F #. Det ser sådan ud:
    • Det lyder og er spillet, præcis det samme som G-dur skalaen ovenfor, med ingen nøgle signatur. Se tonearter nedenfor for en komplet liste over alle tonearter.

Dynamics og udtryk

  1. 1
    Få højt-eller få bløde! Når du lytter til musik, har du sikkert bemærket, at det ikke er alle på samme volumen, hele tiden. Nogle dele får virkelig højt, og nogle dele blive rigtig blød. Disse variationer kendt som "dynamik".
    • Hvis rytmen og måleren er hjertet af musik, og noter og tasterne er hjernen, så dynamikken er helt sikkert ånde musik. Overvej dette eksempel:
    • Tryk det ud på dit bord: 1 og 2 og 3 og 4 og 5 og 6 og 7 og 8, etc. (de, og er, hvordan musikere "siger" ottendedele). Sørg hvert slag tappes på samme loudness, så det så det lyder lidt ligesom en helikopter. Nu tage et kig på denne version:
    • Læg mærke til accenttegn (>) over hver 4. G note. Tryk det ud, men denne gang, accent hvert slag, som du ser accenttegn. Nu, i stedet for en helikopter, bør det lyder mere som et tog. Med blot en subtil skift i accent, helt vi ændre karakteren af ​​musikken!
  2. 2
    Spil det klaver, eller fortissimo, eller et sted i mellem. Ligesom du ikke altid tale på samme niveau du modulerer din stemme højere eller lavere, afhængigt af situationen-music modulerer i niveau også. Den måde, komponisten fortæller musikeren, hvad der er hensigten, er ved hjælp af dynamiske markeringer.
    • Der er snesevis af dynamiske markeringer, du kan se på et stykke musik, men nogle af de mest almindelige, du finder, vil være den bogstaverne f, m og p. De ser sådan her ud:
    • p betyder "piano" eller "blødt".
    • f betyder "forte" eller "højt."
    • m betyder "mezzo," eller "medium." Dette ændrer den dynamiske efter den, som i mf eller mp, hvilket betyder "medium højt" eller "medium blød."
    • Jo mere p s eller f s du har, jo blødere eller højere musikken skal spilles. Prøv at synge eksemplet ovenfor (ved hjælp Solfege-den første tone i dette eksempel er den tonic, eller "gøre") og bruge de dynamiske markeringer til at mærke forskellen.
  3. 3
    Få højere og højere og højere, eller roligere og roligere og mere støjsvage. En anden meget almindelig dynamisk notation er crescendo, og det er konsekvens, at decrescendo. De er et visuelle repræsentationer af en gradvis ændring i volumen.
    • Et crescendo gradvist bliver højere og en decrescendo gradvist aftager lydstyrken. De ser sådan her ud:

Fremme

  1. 1
    Hold læring! At lære at læse musik er som at lære alfabetet. Det grundlæggende tage en lille smule at lære, men er forholdsvis nemme, samlet. Men der er så mange nuancer, begreber og færdigheder, som du kan lære, at det kan holde dig læring for en levetid. Nogle komponister endda gå så langt som til at skrive musik på personale linjer, der danner spiraler eller mønstre, eller endda bruge nogen personale linjer på alle! Denne artikel bør give dig et godt fundament til at holde voksende!

Tabel over tonearter

  1. 1
    Lær disse tonearter. Der er mindst én for hver tone i skalaen-og kyndige studerende vil se, at i nogle tilfælde er der to nøgler til samme tone. For eksempel # nøglen G lyder nøjagtig den samme som nøglen A ♭! Når du spiller klaver-og for anvendelsen af ​​denne artikel, forskellen er akademisk. Der er dog nogle komponister-især dem, der skriver til strygere der vil foreslå, at A ♭ spilles lidt "fladere" end G #. Her er de vigtigste signaturer til de store skalaer:
    • Nøglen C:
    • Tasterne med skarpe genstande:
    • Tasterne med flats:
    • Det kan være af en vis trøst at vide, at komponister skriver sjældent i tonearten C ♭, det er lige så meget en smerte for dem at skrive, som det er for dig at læse!

Tips

  • Vær tålmodig. Som at lære et nyt sprog, lære at læse musik tager tid. Ligesom at lære noget andet, jo mere øvelse på det, jo lettere vil det være, og jo bedre bliver du til det.
  • Praksis med dine vigtigste instrument. Hvis du spiller klaver, er det sandsynligt, du har været udsat for læsning musik. Mange guitarister dog lærer ved at lytte snarere end ved at læse. Når du lære at læse musik, glemmer, hvad du allerede kender-lære at læse først, derefter jam senere!
  • Få noder til sange, du kan lide. Et besøg på din lokale musikbutik vil afdække hundreder, om ikke tusinder-of "lead sheets" med den grundlæggende notation og akkorder til dine yndlingssange. Læs musik, mens du lytter, og du får en mere intuitiv forståelse af, hvad du kigger på.
  • Arbejdet med synet sang. Du behøver ikke at have en god stemme, men det vil hjælpe dig med at træne dine ører til "høre" hvad der er på papiret.
  • Som glider på trombone spiller de skarpe og flade noter.

Advarsler

  • At lære at læse kan vare et helt liv. Pace dig selv!